پنل آینده صنعت نفت: برخی نکته‌ها برای آینده انرژی

نویسنده: حامد قدوسی

افتخار داشتم که در کنار همکاران دیگری در پنل «آینده صنعت نفت» که به میزبانی APPIH برگزار شد حضور داشته باشم. از صحبت‌های بقیه اعضای پنل و سوالات شرکت‌کنندگان چندین نکته و ایده جدید یاد گرفتم. خلاصه‌ای از برخی نکات اصلی جلسه را در زیر به خلاصه می‌نویسم. لینک فیلم جلسه را در کامنت آخر می‌گذارم.

۱) نقش اوپک در آینده صنعت نفت چه خواهد بود؟ ضعیف‌تر خواهد بود یا قوی‌تر؟ سوال جدی است که باید تحلیل شود. یک احتمال که من به آن متمایلم این است که با توجه به هزینه پایین‌تر تولید کشورهای اوپک و انقباض تقاضا، «سهم بازار» اوپک می‌تواند بالا برود و نقش این سازمان تقویت شود. ضمن این که بحران اخیر نشان داد که همکاری تولیدکنندگان (اوپک و غیراوپک) گاهی برای مدیریت قیمت حیاتی می‌شود.

۲) سرمایه‌گذاری‌های اکتشاف و ظرفیت‌سازی صنعت نفت در کوتاه‌مدت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه با توجه به تاخیر زمانی بین شروع اکتشاف و تولید، اگر تقاضا بعد از پایان جهان‌گیری کرونا برگردد، کم‌بود عرضه و قیمت بالا برای چند فصل محتمل است و ممکن یک سوپر-سیکل دیگر در قیمت نفت ببینیم.

۳) مرتبط با مطالبی که چند روز پیش نوشته بودم: تولیدکنندگان شیل خیلی متمایل یا قادر به کاستن ناگهانی از تولید نیستند ولی در هفته‌های آینده به اجبار برخی از آنان این کار را خواهند کرد چون ظرفیت ذخیره‌سازی (خصوصا در آمریکا) واقعا پر شده است. ضمن این که توقف حفر چاه‌های جدید احتمالا در میان‌مدت خود به خود از میزان تولید خواهد کاست.

۴) شیل در این مدت مرتبا کارایی خودش را ارتقاء داده است و هزینه تمام شده آن از حدود ۷۰-۸۰ دلار برای هر بشکه به نزدیک ۲۵ دلار رسیده است. در نتیجه محتمل است که حتی در قیمت‌های ۳۰ دلاری هم برخی تولیدکنندگان شیل بتوانند حضور داشته باشند.

۵) آینده حرفه‌ای و تخصصی صنعت چه خواهد شد؟ اولا که بیکاری متخصصان در کوتاه‌مدت به نظر جدی است. اکثریت اعضای پنل روی این موضوع توافق داشتند که هم خود صنعت انرژی و هم متخصصان این حوزه باید احتمال وقوع شوک‌های منفی در آینده را بیش‌تری جدی بگیرند و «انعطاف‌پذیری» در مهارت و فناوری تولید را لحاظ کنند. من روی تخصص «مدیریت ریسک» هم تاکید کردم.

۶) اثر بحران کرونا روی انرژی‌‌های نو و صنعت خودروی برقی؟ احتمالا قیمت پایین نفت تا حدی توسعه این نوع فناوری‌ها را محدود خواهد کرد.

۷) تاثیر این بحران روی «حمل و نقل اشتراکی» (مثلا اوبر در شکل فعلی و خودروهای خودران در آینده) و صنعت انرژی؟ پاسخ من این بود که احتمال وقوع یک پاندمی دیگر، انگیزه برای ظرفیت‌سازی در حوزه حمل و نقل اشتراکی را کم‌تر می‌کند (چون مردم بیش‌تری ترجیح می‌دهند برای احتیاط خودروی شخصی خود را داشته باشند). و این به نفع صنعت خودروی شخصی و صنعت تولید و پالایش نفت خام است.

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اشاره به موضوع