شتاب دهنده هم نو

/شتاب دهنده هم نو

طرح مساله:

در کشور حجم زیادی از بار حل مسائل اجتماعی را بخش عمومی بر دوش می‎کشد. الگوهای مرسوم بخش عمومی، انتهای زنجیره علّی چالش‎های اجتماعی (جایی که نیازهای اجتماعی تبدیل به بحران‎های اجتماعی شده است) را هدف خود قرار داده است و سالانه میلیاردها تومان را صرف رسیدگی به فقر، کارتن‎خوابی، اعتیاد و … می‏کند. طی پژوهش‎های صورت گرفته، مشخص شد که بخش عمومی غالباً از نوآوری‏های لازم جهت مقابله با ریشه مسائل (بخش‎های ابتدایی زنجیره علّی) دور است. برای دمیدن روح خلاقیت، نوآوری و اصول طراحی در سازمان‏های فعال در بخش عمومی و اجتماعی کشور، برنامه شتاب‏دهنده نوآوری اجتماعی «هم‎نو» شکل گرفت.

 

ماموریت برنامه:

«هم‎نو» یک مؤسسه مولد برای شکل دادن نسل جدیدی از سازمان‏های اجتماعی است. در این نسل از سازمان‏ها، نگاه نوینی به نوآوری اجتماعی شکل می‏گیرد. مطابق این نوع نگرش، برای ایجاد تغییر اجتماعی باید همزمان به سه بعد «استعداد»، «فناوری» و «استفاده از ظرفیت‎های عموم جامعه برای حل مسائل» توجه جدی داشت. در این نگاه، «اجتماع‎سازی حول حل مسأله» یکی از راهبردهای محوری «هم‏نو» برای نوآوری اجتماعی محسوب می‎شود.

رویکرد نوآوری اجتماعی در هم‏نو

افزون بر این، «هم‎نو» شامل برنامه­هایی است که سیر بروز و رشد نوآوری­های اجتماعی را پوشش می­دهد. با توجه به انواع مختلف نوآوری اجتماعی( سازمان، قانون، جنبش و …) و تفاوت­های بنیادین در بروز، ارزیابی و توسعه آن­ها که سازوکارها و زیرساخت­های متفاوتی را می­طلبد، شتاب‎دهنده «هم‎نو» متمرکز بر یکی از انحای نوآوری اجتماعی خواهد بود. ازین‏رو، فعالیت­های «هم‎نو» معطوف به نوآوری­های اجتماعی که برای عملیاتی شدن به قالب­های سازمانی نیاز دارند طراحی شده است. «هم‎نو» درواقع، ایده‎ها و تیم‎های اولیه را به سطح سرمایه‎گذاری از سمت سازمان‎های بیرونی (سازمان‎های بزرگ اجتماعی و اقتصادی کشور) می‎رساند و از لحاظ  حقوقی و مالی، آنها را تبدیل به سازمان‎هایی مستقل در حوزه‏های اجتماعی می‎کند.

 

هم‎نو چه فعالیت­هایی انجام می­دهد؟

الگوی شتاب‎دهنده هم‏نو، مبتنی بر فرایند طبیعی نوآوری است که براساس آن، تیم‏ها در ساختارهای اجتماعی، متفاوت از آنچه که در روش‏های مرسوم شتاب‏دهی اتفاق می‏افتد شکل می‏گیرند. مبتنی بر این مدل، استعدادهای اجتماعی بایستی در یک دوره کوتاه و فشرده کشف شوند و ویژگی‏های لازم نظیر صبر، تحمل ابهام، علاقه به کار میدانی، دغدغه‏مندی اجتماعی و … در آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

این افراد، پس از پذیرش توسط «هم‏نو» در قالب رویدادها و نشست‏های نوآورانه و نیز پروژه‏های اجتماعی، با هم‎پیشگان خود آشنا می‏شوند و پس از طی چندین همکاری مشترک، حول موضوع و مسأله‏ای اجتماعی تشکیل تیم می‎دهند. این تیم‏ها وارد رویدادهای استارتاپی می‏شوند و ایده‏های خود را در محک ارزیابی، بهبود و رقابت می‏گذارند. تیم‏های برتر صلاحیت ورود به فرایند شتاب‎دهی را خواهند داشت. تیم­ها در فرایند ‎شتاب‏دهی نیاز دارند که خیلی سریع روش­های عملیاتی و موثر کردن ایده­هایشان را فراگیرند و همچنین نیاز به یادگیری راه­اندازی و اداره یک سازمان پایدار و کارآمد را دارند.

به‏طور کلی، شتاب‎دهنده نوآوری اجتماعی «هم‏نو»، فعالیت‏های خود را در قالب موارد زیر صورت می‏دهد:

  • ترویج و گفتمان سازی در اکوسیستم نوآوری اجتماعی کشور
  • برگزاری رویدادهای استارتاپی با هدف همراه ساختن هرچه بیشتر جوانان و استعدادهای برتر در مسیر حل مسائل اجتماعی
  • ارائه آخرین رویکردهای موفق در حوزه‏های نوآوری اجتماعی به مخاطبان هدف
  • ایجاد رویدادهای تخصصی با هدف اجتماع‎سازی فعالان و تیم‏های دغدغه‏مند در موضوعات خاص اجتماعی
  • ارائه مشاوره به سازمان‎های بخش عمومی و خصوصی
  • شبکه‎سازی بین نهادهای تأثیرگذار در حوزه‏های اجتماعی
  • شتاب دهی تیم‏ها از طریق:
  • تأمین فضای اداری و زیر ساخت­های مورد نیاز ( اینترنت، اتاق جلسات و…)
  • ارائه مشاوره به‌وسیله شبکه مربیان و مشاوران خود
  • آموزش و برگزاری کارگاه
  • اتصال به شبکه‌های ارتباطی
  • تامین سرمایه اولیه

 

اعضا:

محسن اشعاری، محمدامین یوسفی، علی سعیدانژاد، علی معصومی

پروژه‌های انجام شده:

از جمله تیم‎هایی که در فرایند شتاب‏دهی هم‏نو شکل گرفته‎اند و اکنون در مراحل پایلوت و ارزیابی به‎سر می‎برند عبارتند از: «روشنا»، «تعالی تعلیم و تربیت» و «حاتم»

همچنین چند تیم در مرحله پژوهش و طراحی اولیه هستند: «خانه کارآموزی اجتماعی»، «صدقه آنلاین»، «زواج» و «منار»

شبکه همکاران:

  • خیریه‏های اجتماعی
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری
  • بخش دولتی
  • سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ
  • کارآفرینان خبره
  • دانشگاه‌ها
  • شرکت‌های ارائه ‌دهنده خدمات به کسب وکار نوپا
  • سرمایه‌گذاران و مشاوران