
پس از مذاکرات گسترده و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکسیهای برخط و شهرداریها درباره نحوه فعالیت تاکسیهای اینترنتی و ضرورت اتخاذ سیاست تنظیمگرانه در عین حمایت از فضای فعالیت استارتآپها در کشور، سرانجام دستورالعمل نظارت بر فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر در روز شنبه مورخ ۶/۷/۱۳۹۸ رسما ابلاغ شد. این ابلاغیه از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خطاب به استانداران کل کشور نوشته شده و پیر دستورالعمل هیات وزیران برای دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارایه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور است.
بر اساس این دستورالعمل، وزارت کشور موظف است ظرف مدت ۶ ماه سامانهای را به نام «سماس» برای ثبت برخط اطلاعات ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر، وسائل نقلیه، رانندگان و دادههای سفر راهاندازی کند و دسترسیهای لازم را در اختیار مراجع ذیربط قانونی قرار دهد. پس از راهاندازی این سامانه، ارائهدهندگان خدمات باید ظرف مدت یک ماه اطلاعات وسائل نقلیه و رانندگان تحت پوشش خود را به اضافه دادههای سفر (بهصورت روزانه و هفتگی) در این سامانه وارد کنند.
در نوشتار پیشرو بنا داریم از نظرگاه حکمرانی داده به ارزیابی و تحلیل دستورالعمل فعالیت تاکسی های اینترنتی بپردازیم و ضمن بررسی مزایا و معایب اتخاذ چنین سیاستی در عرصه تنظیمگری فضای مجازی کشور، پیشنهاداتی در راستای بهبود مواجهه حاکمیت با این قبیل پدیدهه ای فناورانه تحول آفرین به دست دهیم.
نگارنده: عماد الدین پاینده
ناظر کیفی: دکتر حسین میرزاپور
برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.