تعالی تعلیم و تربیت

/تعالی تعلیم و تربیت

باسمه تعالی

«برنامه تعالی تعلیم و تربیت»

طرح مساله:

نظام تعلیم و تربیت کشورمان علیرغم تلاش‌های ارزشمند صورت‌گرفته، ضعف‌های فراوانی دارد؛ ناکارآمدی در تربیت فراگیر انسان‌هایی تلاشگر، کارآمد، متعهد، پای‌بند به ارزش‌های دینی – انقلابی، خلّاق، دارای مهارت‌های حل مسئله، کار گروهی و قدرت تصمیم‌گیری، نمونه‌ای از ضعف‌های نظام تربیتی کشورمان است که ریشه اصلی بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … در آینده می‌باشد.

در این سال‌ها متخصصان دغدغه‌مند و دلسوز، الگوهای تربیتی – آموزشی کارآمدتر و اثربخش‌تر، نسبت به آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور ارائه کرده‌اند، اما این الگوها فراگیر نبوده و در مقیاس محدودی اثرگذار بوده‌اند.

از طرف دیگر، ارتقای فراگیر و گسترده نظام‌های تعلیم و تربیت در کشور با کپی کردن الگوهای برتر تربیتی – آموزشی موجود، محکوم به شکست است، زیرا شرایط متفاوت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … در مناطق مختلف، مستلزم الگوهایی مختص و مناسب آن شرایط می‌باشد.

توجه به نظام‌های تربیتی – آموزشی کشور برای کاهش بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و … در آینده ضروری می‌باشد و لازم است که نگاه همه‌جانبه به تربیت، در میان معلم‌ها و فعالین تربیتی ترویج شود و معلم‌ها و مربیان نسبت به رشد خود که بر رشد متربیان آنها تاثیر مستقیم دارد، دغدغه‌مند شوند و برای آن برنامه دقیق داشته باشند.

ماموریت برنامه:

برنامه «تعالی تعلیم و تربیت»، ارتقای نظام‌های تربیتی – آموزشی کشور، متناسب با اقتضائات مناطق مختلف، برای تربیت انسان‌هایی مطلوب دین اسلام و گام برداشتن در راستای تقویت و اعتلای تمدن اسلامی را رسالت خویش قرار داده است. برنامه «تعالی تعلیم و تربیت»، بستری برای رشد، شبکه‌سازی و هم‌افزایی فعالین تربیتی – آموزشی کشور می‌باشد؛ در این بستر، دانش نظری حوزه تعلیم و تربیت و مهارت طراحی نوآورانه‌ی فرآیند حل مسائل اولویت‌دار نظام تربیتی – آموزشی مناطق مختلف در فعالین تربیتی برجسته و جریان‌ساز آن مناطق که بیشترین شناخت را نسبت به شرایط منطقه خود و اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت آن دارند، از طریق ارتباط با هم‌پیشگان و صاحب‌نظران برجسته کشور ارتقا می‌یابد و بستری مهیا می‌شود که فعالین تربیتی – آموزشی کشور، دانش و تجربیات خود را با هم‌پیشگان خود به اشتراک بگذارند و همین ارتباطات، بسترساز رشد مربیان و به تبع آن متربیانی شود و ان شاء الله گامی موثر در بالندگی تمدن اسلامی باشد.

برنامه «تعالی تعلیم و تربیت» چه فعالیت­هایی انجام می­دهد؟

برنامه «تعالی تعلیم و تربیت» برای گفتمان‌سازی و ترویج نگاه جدید به تعلیم و تربیت که مطالبه فرهیختگان جامعه، خصوصا رهبر معظّم انقلاب می‌باشد بر فعالین تربیتی – آموزشی دغدغه‌مند و جریان‌ساز کشور در مناطق مختلف متمرکز خواهد بود و تلاش می‌کند از طریق به‌هم‌رسانی و تسهیل ارتباطات فعالین تربیتی برجسته، پیشگام، دغدغه‌مند و تلاش‌گر کشور، بستر رشد و توان‌افزایی آنها از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتشان را فراهم کند. برنامه «تعالی تعلیم و تربیت» ضمن تسهیلگری و طراحی فرآیند رشد و تعالی فعالین تربیتی – آموزشی کشور، تلاش می‌کند، ابزارهایی را طراحی کند که گفتمان‌سازی و ترویج نگاه همه‌جانبه اسلامی به تربیت را برای فعالین تربیتی تسهیل نماید و ابزارهایی در اختیار آنها قرار دهد که توانمندی آنان در ارتقای دانش و مهارت حلقه‌های بعدی فعالین تربیتی که به این گفتمان و جریان می‌پیوندند را بالا ببرند. برنامه «تعالی تعلیم و تربیت» در راستای تحقق رسالتش، فعالیت‌هایی نظیر موراد زیر را در دستور کار دارد:

  • برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی با کمک متخصصان و فعالین برجسته حوزه تعلیم و تربیت کشور با استفاده روش‌های نوین آموزشی
  • راه‌اندازی پلتفرم اینترنتی برای به‌هم‌رسانی فعالین تربیتی – آموزشی کشور و فراهم آوردن بستر به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات
  • تدوین منابع مطالعاتی با سبک متفاوت برای ارتقای دانش فعالین تربیتی در مورد مبانی، فلسفه، اصول و بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت با محوریت صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت کشور
  • ارتقای دانش و مهارت جلب مشارکت، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در فعالین تربیتی برای تغییر نگرش به تعلیم و تربیت در سطح وسیع از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های “مربی همدیگر باشیم” و …

اعضا:

  1. میلاد جلالوند
  2. سجاد علیزاده
  3. علی سعیدانژاد
  4. سیدرضا طبیب زاده

پروژه‌های جاری:

  • برنامه رشد، توان‌افزایی و شبکه‌سازی فعالین تربیتی منتخب شهر گلباف (از توابع شهرستان کرمان) – مرداد سال ۹۶ تا کنون

 

شبکه همکاران:

 

انتشارات: