الزامات آموزش و پرورش برای مواجهه با کرونا در سال تحصیلی آینده

نویسنده: موسی بیات

با توجه به قطعی بودن موج دوم کرونا در پاییز و ادامه ‌دار بودن این بحران، وزارت آموزش‌ و پرورش باید برای مواجهه با مشکلات ناشی از این موضوع در سال تحصیلی جدید آماده باشد. بنابراین بازگشایی مدارس نیازمند ملاحظاتی از قبیل اصلاح قوانین، کاهش تراکم کلاس ‌ها، الزام مدارس به رعایت ملاحظات بهداشتی، الزام دانش‌ آموزان به ثبت ‌نام در مدارس نزدیک به محل زندگی و ارزیابی کیفیت یادگیری در سال گذشته برای جبران کمبودهای آن است. همچنین قوانین و زیرساخت‌ های آموزش الکترونیک و تلوزیونی نیازمند بازنگری است تا در صورت نیاز بخشی از آموزش با بهترین کیفیت از این طریق صورت گیرد.

ضرورت و اهداف پژوهش
براساس اظهار نظر مقامات رسمی وزارت بهداشت، همزمان با بیماری آنفلونزا در فصل پاییز، کووید-۱۹ نیز دوباره در این فصل اوج می ‌گیرد. همچنین کارشناسان اپیدمیولوژیست معتقد هستند موج دوم قطعی بوده اما زمان و بزرگی آن قابل تعیین نیست. بنابراین ضروریست وزارت آموزش ‌و پرورش برای مواجهه با مشکلات ناشی از ویروس کرونا در فصل پاییز خود را آماده کند. در این پژوهش، به الزامات و ملاحظات این وزراتخانه برای شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رویکرد حفظ سلامت دانش ‌آموزان و کارکنان، ارتقا کیفیت فعالیت ‌های آموزشی و تقویت آموزش های الکترونیکی و تلوزیونی پرداخته شده است.

الزامات آموزش حضوری و بازگشایی مدارس
در بحران کرونا بازگشایی مدارس و شروع مجدد آموزش حضوری نیازمند الزامات ملاحظاتی جدی است تا بدین وسیله ضمن حفظ کارایی آموزش در مدارس، سلامت دانش ‌آموزان و کارکنان حفظ شود. این الزامات در ادامه ارائه شده است:

اصلاح قانون: بایستی قانون شروع مدارس در اول مهر ماه هر سال به نحوی اصلاح شود که از انعطاف لازم برای زمان آغاز و پایان سال تحصیلی و نیز زمان برگزاری امتحانات برخوردار باشد.
کاهش تراکم کلاس: برای کاهش تراکم کلاس ‌ها می‌توان از رویکردهایی مانند نوبتی کردن حضور دانش ‌آموزان در مدرسه به صورت یک روز در میان یا استفاده از نوبت مخالف مدارس به نحوی که دانش آموزان به دو گروه تقسیم شده و در نوبت ‌های صبح و بعد از ظهر در مدرسه حاضر شوند، بهره برد. همچنین با استفاده از ظرفیت تعطیلات آخر هفته و کاهش زمان تدریس با تمرکز بر تدریس نکات مهم، می‌توان منجر به کاهش حضور دانش آموزان از ۶ ساعت به ۲ یا ۳ ساعت در مدرسه شد.
ارزیابی کیفیت یادگیری در سال ۹۸-۹۹: با ارزشیابی از دروس سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در هفته یا دو هفته ابتدایی سال جدید تحصیلی، باید درصورت لزوم به تدریس و رفع اشکال مباحث سال تحصیلی گذشته اقدام شود.
ثبت نام در مدارس دولتی و غیر دولتی در سال جدید: با توجه به حتمی بودن شیوع کرونا در پاییز و تردید نسبت به امکان آموزش مصوب و غیر مصوب (فوق برنامه)، باید در قراردادهای مدارس با رویکرد اخذ شهریه فوق برنامه بصورت ماهانه و متناسب با حجم برنامه ‌های ارائه شده به دانش آموزان، تجدید نظر صورت گیرد. همچنین بایستی رویکرد فعلی ثبت نام دانش‌ آموزان از ملاک محدوده جغرافیایی، به ثبت نام مبتنی بر همسایگی مدارس تغییر یابد. به طوری که مدرسه مرکز باشد و ساکنین با مسافت کم در اولویت ثبت نام باشند تا باعث اصلاح زمان رفت و آمد و حضور دانش ‌آموزان در محیط بیرون خانه و سرویس مدارس شود.
رعایت ملاحظات بهداشتی در مدارس: بایستی دستور العمل کنترل و پیشگیری برای اجرا در مدارس سراسر کشور تهیه و ابلاغ شود. ضمناً اطلاعات مربوط به خانوارهای مبتلا به کرونا از طرف مراکز بهداشتی هر شهرستان به ادارات کل شهرستانی وزارت آموزش و پرورش برای مراقبت دانش ‌آموزان ارائه شود.

تاریخ انتشار اولیه: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ رصد: ۷ مهر ۱۳۹۹

 

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اشاره به موضوع